NB:
Det vil innen utgangen av april 2024 bli lagt ut flere datoer for gruppeveiledninger fremover, men med ny organisering. Øktene 30.mai, 4.juni og 10.juni er i henhold til dette. 30.mai og 4.juni har tema etikk mens 10.juni har tema kommunikasjon.
Det planlegges et årshjul hvor det legges ut 8 etikk-økter og 4 kommunikasjonsøkter pr. år. Øvrige FKM-tema tenkes inn i gruppeveiledninger i egen klinikk/avdeling.
Den nye organiseringen vil bli diskutert på møte med utdanningsansvarlige overleger og andre som er interesserte i LIS-utdanning ved St. Olavs hospital 25.04.2024 kl. 11-12 og 29.04.2024 kl. 15-16 (Teams-møter). Dersom noen LIS ønsker bli med på disse møtene (samme agenda begge dager) er det bare å ta kontakt med utdanningskoordinerende overlege (brita.pukstad@stolav.no).
Når vi har diskutert organiseringen i møtene over vil Kompetanseportalen bli tilsvarende oppdatert.
Ny organisering (med forbehold om endringer etter møtene over):
Felles kompetansemål (FKM) dekker et grunnleggende sett av kompetanse som enhver ferdig legespesialist skal ha opparbeidet seg i løpet av årene med spesialisering.
Ved St. Olavs hospital vil gruppeveiledninger på tvers av spesialiteter dekke temaene etikk og kommunikasjon. Det anbefales minst tre refleksjonsøkter på tvers av spesialiteter i løpet av tiden som LIS i del 2/3 hvorav to økter innen etikk og en økt innen kommunikasjon. I tillegg kommer gruppeveiledninger i egen klinikk/avdeling (se nedenfor).
Ved at du som LIS deltar i gruppeveiledning på tvers av spesialiteter vil du få møte LIS fra andre spesialiteter enn din egen, og med dette håper vi dere kan lære av hverandre. Dere tar selv med kasuistikker inn i øktene (se nedenfor) for å kunne få mest mulig relevans og eierskap til diskusjonene og refleksjonene.
Gruppeveiledere vil være en etisk veileder fra Klinisk etisk komite (KEK) eller preste- og samtaletjenesten samt en faglig veileder som er overlege (oftest utdanningsansvarlig overlege) fra en av våre 44 spesialiteter.
Vi ønsker at du forbereder deg til temaene før oppmøte:
Tema: Etikk (FKM 04) (minst to økter)
LIS tar med seg egne kasuistikker til gruppeveiledningen der det er etiske utfordringer. Sammen velges 1-2 kasuistikker til felles refleksjon og diskusjon. Bruk SME-modellen og les på forhånd om etikk i helsetjenesten (se relevante lenker).
Relevante lenker:
SME-modellen - Institutt for helse og samfunn (uio.no)
Etikk i helsetjenesten
Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling – Veileder.pdf (helsedirektoratet.no)
Tema: Kommunikasjon (FKM 19, 21-23) (minst en økt, og i tillegg minst en økt i gruppeveiledning i eget klinisk miljø, se nedenfor)
LIS forbereder seg gjennom å lytte til pediatripodden om kommunikasjon (se relevant lenke som gjerne kan høres igjen selv om den er lyttet på tidligere i f.eks LIS1-tjenesten). Videre ta en titt på den digitale boken Legekunst i praksis. Her er mange kapitler, og LIS velger å lese det som er aktuelt derfra. Håndbok i klinisk kommunikasjon er nyttig lesestoff for både allmennleger og leger i spesialisthelsetjenesten utarbeidet av to fastleger i Trondheim som også er universitetslektorer ved NTNU.
LIS tar med seg egne utfordringer innen tematikken inn i gruppeveiledningen. I fellesskap velges 1-2 problemstillinger for refleksjon og diskusjon.
Relevante lenker:
Pediatripodden: Kommunikasjon
Legekunst i praksis (legeforeningen.no)
Håndbok i klinisk kommunikasjon
*******************************************************************************************
Det planlegges et fysisk møte med maks 8 LIS pr gruppe for gode refleksjoner, gruppedynamikk og optimalt læringsutbytte.
Vel møtt!
*******************************************************************************************
I tillegg til gruppeveiledning på tvers av spesialiteter anbefales gruppeveiledning i egen klinikk/avdeling der følgende tema tilknyttet FKM er aktuelle (informasjon om hvert tema kommer i Kompetanseportalen mai 2024):
- Kommunikasjon (samme som over for gruppeveiledning på tvers av spesialiteter)
- Forskningsforståelse og kunnskapshåndtering (FKM 13, 32 og 34)
- Samhandling med kolleger, pasienter og/eller brukere (FKM 33, 51, 55 og 59-60)
- Kvalitet og pasientsikkerhet (FKM 41-43)
I tillegg til gruppeveiledninger er det også andre læringsaktiviteter for å oppnå kompetanse innen FKM. En tabell med oversikt over dette finnes på nettsiden vår, og denne vil også bli oppdatert mai 2024:
*******************************************************************************************
OBS:
Et alternativ til gruppeveiledninger på tvers av spesialiteter er vårt pilotprosjekt
Klinisk skjønn i praksis, hva, og hvordan, er en helhetlig legerolle?
Se egen påmelding for dette i Læringsportalen.