Dette kurset er ikke gyldig enda.
Sist revidert: 04.09.2023 07:33 Neste revisjon: 02.06.2025
  • Tittel Tverrfaglig simulering-Mottak og behandling av kritisk syk pasient
  • Beskrivelse

    ​​​Mål: En viktig hensikt med simulering er å trene effektiv og sikker kommunikasjon og samhandling i team. (1,2) Dette kan gjøres uten å bruke pasienter som treningsobjekt. (2) Det er ønskelig med simulering som inkluderer leger og sykepleiere for å oppnå mest mulig realistisk simulering av virkeligheten.

    Hierarki i et tverrprofesjonelt team eller usikker rollefordeling er områder som kan overvinnes gjennom tverrprofesjonell simulering.(4) (5,6,7) Flere studier viser til at tverrprofesjonell simuleringstrening kan forbedre deltakernes forståelse for egen og hverandres rolle, og effektivisere kommunikasjon på tvers av profesjoner. (3,6,7,8)

    Bakgrunn: Internasjonalt er trening i samhandling, kommunikasjon og lederskap gjennom simulering på tvers av profesjoner, et anerkjent pedagogisk verktøy for økt pasientsikkerhet. (9,10) In situ simulering i det kjente kliniske miljøet er fordel ved teamtrening. (10) I norge er det et ønske fra regjeringen at vi skal lære av feil og skape kultur for systematisk kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. det nevnes bant annet at pedagogiske virkemidler skal stimulere til systematisk kvalitetsarbeid. (St.meld. nr 10, 2012-2013) In situ simulering kan være et slikt pedagogisk virkemiddel.

    Målgruppe: Intensivsykepleiere, sykepleiere, alle leger som er tilknyttet intensiv.

    Forkunnskaper: Varierer avhengig av tema/senario. Ved hver simulerings runde har vi en kort teorigjennomgang av ABC tilnærming (13) og ulike egenskaper som kan forbedre teamfungering ut fra teorien om "big five" og koordinerende teammekanismer. (14) Prosedyrer/retningslinjer, teori relevant til temaet blir gjort kjent for deltakerne.

    Innhold: Varierer etter hvilket tema vi skal øve på å bli bedre på.

    Rammefaktorer: Simulering blir gjennomført på seksjonens internundervisningsdager, D5 - trygt miljø. Vi simulerer i seksjonen, fortrinnsvis på akuttrom. Tilgjengelig utstyr, dukke, medikamenter (laget for simulering) 

    Praktisk informasjon: Simulering følger vanligvis et fast mønster. Forberedelsesfasen er den første delen der deltakerne får tilgang til tema og mulighet for å forberede seg gjennom lesing og øvelse. Både læringsutbytte og tema for scenarioet skal være kjent før simuleringen. Brifing er den fasen hvor deltakerne får informasjon om scenarioet, fasiliteter i rommet, simulatoren og annet tilgjengelig utstyr. I  Gjennomføringsfasen gjennomføres selve simuleringen. I den siste fasen, Debriefing, foregår en systematisk refleksjon, rett etter simuleringen. (12)

     

  • Testmodus Nei
  • Versjon 1847
  • Varighet 2,5 timer
  • Gyldig fra 21.08.2017 12:30
  • Gyldig til 02.06.2025
  • Fagområde Medisin; Sykepleie; Anestesi
  • Kursarrangør HMR
  • Forkunnskaper Mottak av kritisk syk pasient
  • Faglig kursansvarlig
    Kjelle, Britt Jorun Taftø
  • Alternativ faglig kursansvarlig  
  • Kursadministrator for kurssiden
    Kjelle, Britt Jorun Taftø
  • Kursevaluering Nei
  • Kursevalueringsprosent  
  • Tillat påmelding til flere arrangement Nei
  • Ønsker du å varsle abonnenter? Nei
  • Målgruppe Ansatte i Helse Midt-Norge Beskrivelse av målgruppen Intensivsykepleiere, sykepleiere og leger som er tilknyttet intensiv
  • Anonymiseres Nei
  • Ansatt Ja
  • Ikke ansatt Nei
  • Anonym Nei
  • Vis filter for sted Nei
  • Kursmateriell
Nytt arrangement Nytt arrangement
Trenger du hjelp?
Brukerveiledninger
Brukerveiledninger
Hemithjelp - tlf. (0)03612
False