Kurset vil gi en økt forståelse av kompleksiteten rundt lyttevansker hos barn og gi innføring i et kartleggingsverktøy for å differensiere vansker relatert til lytting, oppmerksomhet eller språk.
Kurset er en del av prosjektet: Kartleggingsverktøy for lyttevansker
Auditive prosesseringsvansker (APD) er en fellesbetegnelse på hørselsvansker som skyldes en dysfunksjon i sentrale hørselsbaner ved vanskelige lytteforhold. Typiske kjennetegn hos barn med APD er vansker med å lytte i bakgrunnsstøy, følge muntlige instruksjoner, redusert auditiv oppmerksomhet og forståelse for utydelig tale.
APD kan ha fellestrekk eller opptre samtidig med lese-skrivevansker, språkvansker eller oppmerksomhetsvansker. Utredning av barn med lyttevansker krever multidisiplinær tilnærming.
Spørreskjemaet Auditory Processing Domain Questionnaire (APDQ) er et differensialdiagnostisk kartleggingsverktøy av lyttefunksjoner. APDQ består av 50 spørsmål om auditive evner, hørselsvansker, språkfunksjon og oppmerksomhet, og er normert for barn fra 7 til 17 år. APDQ kan gi en tidlig differensiering av vanskene og bidra til en målrettet utredningsprosess.
Gjennom ulike tema og målgrupper, vil kurset bidra til økt kunnskap om barn med lyttevansker.
Kurset er organisert som webinarserie over to dager,
Dag 1, 27.04.21, kl 14.30-16.00
Foredragsholder: Ingar Ukvitne, Nevropsykolog HAVO, Sørlandet Sykehus
Tittel: APDQ. Et differensieringsverktøy ved utredning av auditive prosesseringsvansker
Testmanual og exelark ligger tilgjengelig på kurssiden
Dag 2, 18.05.21, kl 14.30-16.00
Foredragsholder: Jude Nicholas, Nevropsykolog, Statped Vest
Tone Stokkereit Mattsson, Overlege ØNH, Ålesund Sykehus
Tittel: Komorbiditet og tolkning av APDQ
Link til møteserien:
Microsoft Teams møte
Bli med fra datamaskin eller mobilapp
Klikk her for å bli med på møtet
Finn ut mer | Møtealternativer