Dette kurset er ikke gyldig enda.
Sist revidert: 01.11.2023 17:08 Neste revisjon: 01.11.2025
  • Tittel Kurs i kommunikasjon og pedagogikk for LIS1 i HNT
  • Beskrivelse

    ​​Felles kompetansemoduler (FKM) består av et sett av læringsmål som strekker seg gjennom hele utdanningsløpet til den enkelte lege i spesialisering.

    Dette kurset dekker følgende temaområder/læringsmål:

    Kommunikasjon (FKM 14-18)

    LM-14 God kommunikasjon og grunnleggende kommunikasjonsteori. Ha kunnskap om betydningen av god kommunikasjon og kjennskap til grunnleggende kommunikasjonsteori.
    LM-15 Bruke kommunikasjon for presis diagnostikk. Kunne bruke kommunikasjon effektivt for å innhente og forstå pasientens perspektiver som grunnlag for presis diagnostikk.
    LM-16 Formidle relevant informasjon til en tredjeperson. Kunne kommunisere med andre slik at det styrker deres muligheter til å formidle relevant informasjon til en tredjeperson (pasient, annet helsepersonell osv.).
    LM-17 Grunnleggende prinsippene for veiledning og supervisjon. Kjenne til de grunnleggende prinsippene for veiledning og supervisjon, og kunne reflektere over å være i en læringsprosess gjennom veiledning og supervisjon.
    Lm-18 Styrker og svakheter i egne kommunikasjonsferdigheter. Kjenne styrker og svakheter i egne kommunikasjonsferdigheter og vite hvordan man kan få tilbakemeldinger og oppdatere sine ferdigheter

    Pedagogikk (FKM 48-49, 52-54 og 56)

    Pasient- og brukermedvirkning FKM 48-49

    LM-48 Kunne involvere pasienter, pårørende, brukerrepresentanter og framtidige brukere som aktive parnere på det nivå partnerne selv ønsker i et likeverdig samarbeid for å ivareta brukermedvirkning på individnivå.

    Pasient- og pårørendeopplæring FKM 52-54

    LM-52 Ha kunnskap om hva pasientopplæring betyr for behandlingskvalitet.
    LM-53 Kunne identifisere og konkretisere individuelle behov for opplæring og legge til rette for læring og mestring.
    LM-54 Ha kunnskap om metoder og pedagogiske prinsipper for å planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring av pasienter og pårørende i samhandling med relevante profesjonsgrupper.

    Samhandling FKM 56

    LM-56 Kunne samhandle i tverrfaglige team slik at det blir et likeverdig samarbeid, hvor hele teamets kompetanse brukes optimalt, og kunne benytte samarbeidet til å lære av de andre medlemmenes kompetanse.

    Forkunnskaper

    Gjennomført e-læring:

    Helsepedagogikk - helsefremming

    Helsepedagogikk - pedagogikk

    Se gjerne denne: Pål Gulbrandsen - YouTube

    Hovedregelen er at LIS1-legen deltar på første FKM-kurset som arrangeres etter oppstart LIS1-tjeneste.

    Du skal også delta på to gruppeveiledninger, som holdes av hovedveilederne ikirurgisk, medisinsk og psykiatrisk avdeling,

    Du finner 

    Gruppeveiledning FKM LIS1 temaområde 1+2 (3t) og Gruppeveiledning FKM LIS1 3+4 (3t) som læringsaktivitet i FKM-læringsmålsplanen og du kan melde deg derifra eller direkt ved påmelding i Læringsportalen.


  • Testmodus Nei
  • Versjon 2894
  • Varighet 3,5t
  • Gyldig fra  
  • Gyldig til 01.11.2025
  • Fagområde Medisin
  • Kursarrangør HNT
  • Forkunnskaper LIS1-leger
  • Faglig kursansvarlig
    Romuld, Elisabeth Bratland
  • Alternativ faglig kursansvarlig  
  • Kursadministrator for kurssiden
    Romuld, Elisabeth Bratland
  • Kursevaluering Ja
  • Kursevalueringsprosent  
  • Tillat påmelding til flere arrangement Nei
  • Ønsker du å varsle abonnenter? Nei
  • Målgruppe LiS 1 - leger Beskrivelse av målgruppen LIS 1 - leger
  • Anonymiseres Nei
  • Ansatt Ja
  • Ikke ansatt Nei
  • Anonym Nei
  • Vis filter for sted Nei
  • Kursmateriell
Nytt arrangement Nytt arrangement
Trenger du hjelp?
Brukerveiledninger
Brukerveiledninger
Hemithjelp - tlf. (0)03612
False