Felles kompetansemoduler (FKM) består av et sett av læringsmål som strekker seg gjennom hele utdanningsløpet til den enkelte lege i spesialisering.
Dette kurset dekker følgende temaområder/læringsmål:
Kommunikasjon (FKM 14-18)
LM-14 God
kommunikasjon og grunnleggende kommunikasjonsteori. Ha kunnskap om
betydningen av god kommunikasjon og kjennskap til grunnleggende
kommunikasjonsteori.
LM-15 Bruke kommunikasjon for presis diagnostikk. Kunne bruke kommunikasjon
effektivt for å innhente og forstå pasientens perspektiver som grunnlag for
presis diagnostikk.
LM-16 Formidle relevant informasjon til en tredjeperson. Kunne kommunisere med
andre slik at det styrker deres muligheter til å formidle relevant informasjon
til en tredjeperson (pasient, annet helsepersonell osv.).
LM-17 Grunnleggende prinsippene for veiledning og supervisjon. Kjenne til de
grunnleggende prinsippene for veiledning og supervisjon, og kunne reflektere
over å være i en læringsprosess gjennom veiledning og supervisjon.
Lm-18 Styrker og svakheter i egne kommunikasjonsferdigheter. Kjenne styrker og
svakheter i egne kommunikasjonsferdigheter og vite hvordan man kan få
tilbakemeldinger og oppdatere sine ferdigheter
Pedagogikk (FKM 48-49, 52-54 og 56)
Pasient- og brukermedvirkning FKM 48-49
LM-48 Kunne involvere pasienter, pårørende, brukerrepresentanter og framtidige brukere som aktive parnere på det nivå partnerne selv ønsker i et likeverdig samarbeid for å ivareta brukermedvirkning på individnivå.
Pasient- og pårørendeopplæring FKM 52-54
LM-52 Ha kunnskap om hva pasientopplæring betyr for behandlingskvalitet.
LM-53 Kunne identifisere og konkretisere individuelle behov for opplæring og legge til rette for læring og mestring.
LM-54 Ha kunnskap om metoder og pedagogiske prinsipper for å planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring av pasienter og pårørende i samhandling med relevante profesjonsgrupper.
Samhandling FKM 56
LM-56 Kunne samhandle i tverrfaglige team slik at det blir et likeverdig samarbeid, hvor hele teamets kompetanse brukes optimalt, og kunne benytte samarbeidet til å lære av de andre medlemmenes kompetanse.
Forkunnskaper
Gjennomført e-læring:
Helsepedagogikk - helsefremming
Helsepedagogikk - pedagogikk
Se gjerne denne: Pål Gulbrandsen - YouTube
Hovedregelen er at LIS1-legen deltar på første FKM-kurset som arrangeres etter oppstart LIS1-tjeneste.
Du skal også delta på to gruppeveiledninger, som holdes av hovedveilederne ikirurgisk, medisinsk og psykiatrisk avdeling,
Du finner
Gruppeveiledning FKM LIS1 temaområde 1+2 (3t) og Gruppeveiledning FKM LIS1 3+4 (3t) som læringsaktivitet i FKM-læringsmålsplanen og du kan melde deg derifra eller direkt ved påmelding i Læringsportalen.