Dette kurset blir erstattet av Kunnskap og forbedring samling 1 og samling 2
Forbedringskunnskap - Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger.
Varighet og form
- Samling 1: Halv dag; Teori forbedringskunnskap og introduksjon til forbedringsarbeid.
- Samling 2: Hel
dag; forbedringsarbeid i praksis -knyttet til egne forbedringsprosjekt (3-4 mnd etter første samling).
- Samling 3:
Halv dag; erfaringsutveksling og presentasjon av forbedringsarbeid. 1-2 mnd etter andre samling.
- Tilbud om
veiledning av prosessveileder i forkant, underveis og i etterkant av samlinger.
Det
er krav
om deltakelse på alle samlinger, minimum 2 veiledningsmøter, deltakelse i planlegging og gjennomføring av et utvalgt forbedringsarbeid, samt gjennomført Forbedringsspillet.
Læringsmål for undervisningen:
FKM-34 Kunne bruke relevante kunnskapskilder innen egen spesialitet, og
kjenne dens styrker og svakheter.
FKM-41 Kunne anvende relevante e-helseverktøy i arbeidet med forbedring av
klinisk praksis, pasientforløp, administrative arbeidsprosesser og samhandling.
FKM-42 Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis,
pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.
FKM-43 Forstå forskjellen mellom hvordan data samles inn og analyseres i
forskningsarbeid, forbedringsarbeid og revisjonskontroll og tilsynsarbeid, og
vite hvordan resultater fra forbedringsarbeid publiseres.
Kurset er praktisk orientert og du har størst utbytte dersom du på forhånd tenker gjennom hvilke forbedringsområder som er aktuelle i din seksjon/avdeling.
Reflekter over disse spørsmålene som forberedelse til første kursdag:
•Hvorfor
er det et problem for pasienten og/eller pårørende? For de ansatte? For leder og for virksomheten?
•Hvordan
vet du at det er et problem? Har du data eller informasjon som understøtter?
•Hva
er ønskelig å oppnå?
Hva er gevinsten for pasienten, ansatte, virksomheten?
•Hvem
bør involveres og hvilken rolle ønsker du å ha?
En prosessveileder tar kontakt med deg før første
samling for å bistå med valg av forbedringsområde.