Dette kurset er ikke gyldig enda.
Sist revidert: 26.03.2021 14:57 Neste revisjon: 01.07.2021
  • Tittel Forskningsforståelse og kunnskapshåndtering - LM 11, 12, 24 og 25 i Felles kompetansemål(FKM) for LiS 1
  • Beskrivelse

    Målgruppe

    Kurset er obligatorisk for LiS 1 i HMR HF - og inngår som en del av introduksjonsuken.

    Er også ope for andre interesserte tilsette

    Kurset vil vere i utvikling innhaldsmessig i tida framover.

    Mål

    FKM LM-11 Forstå grunnleggende epidemiologiske og statistiske begreper.

    FKM LM-12 Kjenne til vanlige studiedesign, hvilke forskningsspørsmål de kan svare på, og styrker og svakheter ved de ulike design.

    Læringmålene skal danne et minimumsgrunnlag for feltet definert som kjennskap til de mest brukte epidemiologiske og statistiske begrepene, og forskjellige forskningsdesign med deres styrker og svakheter. De mest brukte epidemiologiske og statistiske begrepene regnes å være:
    - prevalens, insidens, overlevelse og dødelighet,
    - mål for gjennomsnitt, median, standard deviasjon, varians og konfidensintervall
    - odds ratio, absolutt og relativ risiko, og NNT (number needed to treat)
    - konfundering og interaksjon (forstå forskjellen mellom disse)
    De vanligste studiedesign er: randomiserte studier, kohort-studier, kasus-kontrollstudier, kasusserier/pasientserier og kvalitative studier
    Vekten er lagt på å forstå og kunne anvende forskning i praktiske sammenhenger, slik dette er formulert under temaet Kunnskapshåndtering. LIS må kunne vurdere og tilegne seg forskningskunnskap som er generert ved hjelp av de vanligste studiedesign, datakilder og vitenskapelige kvalitative og kvantitative metoder.

    FKM LM-24 Kjenne til hvordan finne den mest pålitelige, relevante og kortfattede kunnskapen fra forskning (kunnskapspyramiden).

    FKM LM-25 Under veiledning kunne formulere gode, søkbare spørsmål fra egen praksis, gjennomføre søk i relevante kilder, kritisk vurdere forskningsgrunnlaget ved hjelp av sjekkliste og bruke konklusjonene til å forbedre egen praksis (kunnskapssirkelen).

    Forskningsbasert kunnskap, integrert med klinisk, erfaringsbasert kunnskap og pasientens verdier og preferanser, kan brukes til å forbedre helsetjenesten, innen rammen av kunnskapsbasert praksis.

    Å kunne identifisere, tolke og benytte forskningsbasert kunnskap i egen praksis er en viktig del av legers grunnkompetanse.

    Forkunnskaper

    Gjennomførte e-kurs i Kunnskapsbasert praksis 1-5 - ligg i Læringsportalen

    Innhald

    Det vert innlegg knytt til følgande 6 prinsipp:

    1. Reflektere over egen praksis
    2. Formulere PICO-spørsmål
    3. Finne forskningsbasert kunnskap gjennom litteratursøk
    4. Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap
    5. Anvende forskningsbasert kunnskap sammen med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov
    6. Evaluere egen praksis

    Gjennomføring

    Ulike legar vil bidra.

    Husk! Ta gjerne med din eigen pc!

    Videokonferanse - innringingsmummer: 998075

  • Testmodus Nei
  • Versjon 2314
  • Varighet 3 timar
  • Gyldig fra  
  • Gyldig til 01.07.2021
  • Fagområde  
  • Kursarrangør HMR
  • Forkunnskaper Gjennomførte e-kurs i Kunnskapsbasert praksis 1-5
  • Faglig kursansvarlig
    Hoff, Solveig Kristin Roth
  • Alternativ faglig kursansvarlig  
  • Kursadministrator for kurssiden
    Lund, Nina
  • Kursevaluering Nei
  • Kursevalueringsprosent  
  • Tillat påmelding til flere arrangement  
  • Ønsker du å varsle abonnenter?  
  • Målgruppe Ansatte i Helse Midt-Norge; LiS 1 - leger Beskrivelse av målgruppen Obligatorisk for Lis 1 legar.  Ope for andre interesserte.
  • Anonymiseres Nei
  • Ansatt Ja
  • Ikke ansatt Nei
  • Anonym Nei
  • Vis filter for sted  
  • Kursmateriell
Nytt arrangement Nytt arrangement
Trenger du hjelp?
Brukerveiledninger
Brukerveiledninger
Hemithjelp - tlf. (0)03612
False