Målgruppe
Kurset er obligatorisk for LiS 1 i HMR HF - og inngår som en del av introduksjonsuken.
Er også ope for andre interesserte tilsette
Kurset vil vere i utvikling innhaldsmessig i tida framover.
Mål
FKM LM-11 Forstå grunnleggende epidemiologiske og statistiske begreper.
FKM LM-12 Kjenne til vanlige studiedesign, hvilke forskningsspørsmål de kan svare på, og styrker og svakheter ved de ulike design.
Læringmålene skal danne et minimumsgrunnlag for feltet definert som kjennskap til de mest brukte epidemiologiske og statistiske begrepene, og forskjellige forskningsdesign med deres styrker og svakheter. De mest brukte epidemiologiske og statistiske begrepene regnes å være:
- prevalens, insidens, overlevelse og dødelighet,
- mål for gjennomsnitt, median, standard deviasjon, varians og konfidensintervall
- odds ratio, absolutt og relativ risiko, og NNT (number needed to treat)
- konfundering og interaksjon (forstå forskjellen mellom disse)
De vanligste studiedesign er: randomiserte studier, kohort-studier, kasus-kontrollstudier, kasusserier/pasientserier og kvalitative studier
Vekten er lagt på å forstå og kunne anvende forskning i praktiske sammenhenger, slik dette er formulert under temaet Kunnskapshåndtering. LIS må kunne vurdere og tilegne seg forskningskunnskap som er generert ved hjelp av de vanligste studiedesign, datakilder og vitenskapelige kvalitative og kvantitative metoder.
FKM LM-24 Kjenne til hvordan finne den mest pålitelige, relevante og kortfattede kunnskapen fra forskning (kunnskapspyramiden).
FKM LM-25 Under veiledning kunne formulere gode, søkbare spørsmål fra egen praksis, gjennomføre søk i relevante kilder, kritisk vurdere forskningsgrunnlaget ved hjelp av sjekkliste og bruke konklusjonene til å forbedre egen praksis (kunnskapssirkelen).
Forskningsbasert kunnskap, integrert med klinisk, erfaringsbasert kunnskap og pasientens verdier og preferanser, kan brukes til å forbedre helsetjenesten, innen rammen av kunnskapsbasert praksis.
Å kunne identifisere, tolke og benytte forskningsbasert kunnskap i egen praksis er en viktig del av legers grunnkompetanse.
Forkunnskaper
Gjennomførte e-kurs i Kunnskapsbasert praksis 1-5 - ligg i Læringsportalen
Innhald
Det vert innlegg knytt til følgande 6 prinsipp:
- Reflektere over egen praksis
- Formulere PICO-spørsmål
- Finne forskningsbasert kunnskap gjennom litteratursøk
- Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap
- Anvende forskningsbasert kunnskap sammen med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov
- Evaluere egen praksis
Gjennomføring
Ulike legar vil bidra.
Husk! Ta gjerne med din eigen pc!
Videokonferanse - innringingsmummer: 998075